Het is vandaag weer wetenschapswoensdag! De dag waarop wij jullie een stukje wijzer maken over de technische aspecten van ons project. Deze week: hechttesten PET-G!

Na maandenlang de auto te hebben ontworpen vanachter onze PC is het nu tijd voor het echte werk: de productiefase! In deze fase worden de verschillende onderdelen voor onze auto gemaakt, en uiteindelijk samengesteld. De zonneauto bestaat uit verschillende onderdelen. Waaronder de shell, de wielophanging, het zonnepaneel maar ook de canopy.

Canopy: meer dan een voorruit

De canopy is het “ruitje” waardoor de coureur van de zonneauto naar buiten kan kijken. Uit de infographic van vorige week dinsdag werd al duidelijk dat er regels verbonden zijn aan het ontwerp van de zonneauto. Een regel die bijvoorbeeld de canopy betreft is dat de ruimte rondom het hoofd van de coureur groter moet zijn. Wat tot meer comfort, en ook veiligheid, van onze coureur leidt!

Naast de ruimte is ook het zicht van de coureur aan veel regels gebonden. Zo moet de coureur letters van een bepaalde grootte kunnen lezen tot op een afstand van vier meter en ook nog eens tot 100° naar links en rechts kunnen kijken. En alsof dat allemaal nog niet ingewikkeld genoeg is moet de vorm van de canopy natuurlijk ook nog zo aerodynamisch mogelijk zijn.

Kristalhelder

Om goed in de rondte te kunnen kijken is het belangrijk dat het materiaal zo helder mogelijk is. Daarom wordt onze canopy gemaakt van PET-G (Polyethyleentereftalaatglycol). Dit is een gemodificeerde variant van het materiaal PET (Polyethyleentereftalaat) een thermoplastische polyester waarvan voornamelijk PET flessen worden gemaakt. Het verschil tussen de twee is de aanpassing in het glycol in het materiaal waardoor de smelttemperatuur lager ligt dan bij PET. Wat ervoor zorgt dat het materiaal transparant blijft, in tegenstelling tot PET, ongeacht de bewerking. Dit is interessant wanneer je, zoals wij, stukken PET-G wilt thermovormen. Daarbij wordt het materiaal verwarmd totdat het zacht genoeg is om te verwerken en vervolgens, doormiddel van vacuüm, in een mal gevormd. Een ander voordeel is dat het materiaal een hoge breukrek en impact sterkte heeft waardoor onze canopy, in tegenstelling tot die uit eerdere edities, minder snel barst. De canopy gemaakt van PET-G beschermt onze coureur tijdens de race tegen opspattende steentjes.

Breken is weten!

De zonneauto krijgt veel te verduren qua temperatuur, van 5 °C ‘s nachts in het zuiden tot 50 °C in de volle zon bij Darwin. PET-G kan bij deze wisselende temperaturen wel 50 keer meer uitzetten dan het carbon van de shell. Dat zorgt voor een grote belasting op de lijmverbinding tussen de canopy en de shell die, in het ergste geval, zelfs kan breken. Om er zeker van te zijn dat dit niet gebeurt wordt deze verbinding uitgebreid getest doormiddel van een zogeheten hechttest. Hierbij testen wij of de lijm goed hecht aan de verschillende materialen en hoeveel kracht de lijmverbinding aan kan voor hij breekt. Zie onderstaande video waar Gearte Nynke meekijkt bij TPRC bij het uitvoeren van de hechttest!

Wetenschapswoensdag recap:

  • De canopy is het “ruitje” van onze zonneauto
  • PET-G is een modificatie van PET (waar drinkflessen van worden gemaakt), een stof die zich goed leent voor thermovormen en kristalhelder is
  • Om te kijken hoe twee verlijmde materialen zich gedragen ten opzichte van elkaar voeren we hechttesten uit

Ben jij benieuwd hoe het de teamleden vergaat en welk technische aspect de volgende keer belicht wordt? Dat kan! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Red News, en volg ons op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram.

Sta jij ook achter het ontwikkelen van nieuwe technologieën én wil je een steentje bijdragen aan de auto van morgen? Dat kan! Ga naar onze site en adopteer een zonnecel!