NL/ENG


Het is vandaag weer wetenschapswoensdag! De dag waarop wij jullie een stukje wijzer maken over de technische aspecten van ons project. En hoe wij met onze innovatieve systemen de uitdaging aangaan met de toekomst van stedelijke mobiliteit! Deze week strategie: naast het weer was er nog een andere inputfactor erg belangrijk voor onze strategie; de parametrisatie! Teamlid Jeroen vertelt meer over hoe we de energie uitgaven en inkomsten in kaart brengen!

Het tweede ingrediënt

In de vorige wetenschapswoensdag over strategie vertelden we jullie over het belang van het weer als input voor ons strategiemodel. Om de optimale strategie te bepalen hebben we echter nog een variabele nodig; de parametrisatie. Maar wat houdt dit nu precies in?

Parametrisatie

Om te bepalen hoe hard we kunnen rijden tijdens de race moeten we precies weten hoeveel energie onze auto verbruikt bij elke snelheid, maar ook hoeveel zon er op ons paneel schijnt en dus hoeveel energie we te besteden hebben. Dit testen we op de kombaan waar we veel rondes gaan rijden met RED Shift maar ook bijvoorbeeld uitroltesten doen. Dit zijn testen waarbij we bij een bepaalde snelheid de motor uitzetten en dan meten hoelang RED Shift erover doet om tot stilstand te komen zonder gebruik te maken van de rem. Zo kunnen we de versnelling en de vertraging van de zonneauto bij een bepaalde snelheid in kaart brengen. Aan de hand daarvan kunnen we afleiden hoeveel weerstandskracht er op RED Shift wordt uitgeoefend.

Strijd met de krachten

Deze weerstandskracht bestaat voornamelijk uit de lucht- en rolweerstand, waarbij aerodynamica verantwoordelijk is voor ongeveer 85% van de totale uitgaven. Als we deze twee krachten aan de hand van de uitroltesten bepaald hebben, kunnen we berekenen hoeveel energie RED Shift verbruikt tijdens de race. Deze informatie hebben wij nodig om de ideale snelheid te bepalen. Onze accu heeft namelijk geen oneindige voorraad energie, deze moeten we zelf via ons zonnepaneel opwekken, dus moeten we exact weten hoeveel energie we op welke stukken in de race kunnen uitgeven.

Echte solar power!

De energie om te rijden genereren we met ons zonnepaneel. Deze is exact op maat gemaakt door onze Electrical Engineers.  Een normale zonnecel werkt optimaal wanneer deze loodrecht richting de zon gekanteld is. Ons zonnepaneel ligt echter in een vleugel vorm op de auto, de optimale zonnehoek bepalen is daarom een stuk lastiger. Tijdens het tweede deel van de parametrisatie bepalen we dit. Het paneel wordt op een, speciaal voor de parametrisatie ontwikkelde, paneelstandaard bevestigd zodat de efficiëntie van ons zonnepaneel onder elke hoek bepaald kan worden. Dit is belangrijk om te weten voor het bijladen tijdens en na afloop van de racedag. Het paneel wordt dan richting de zon gekanteld zodat we nog zoveel mogelijk instralende zonnestralen kunnen opvangen.

1+1 = een winnende strategie

Wanneer we de data van de parametrisatie in kaart hebben gebracht gaat dit tezamen met alle weer data als input in ons strategiemodel. Zo weten wij precies hoeveel energie RED Shift ophaalt en wat er aan energie uitgegeven wordt tijdens de race. Met deze informatie kunnen wij de optimale strategie bepalen om als eerste over de finish in Adelaide komen!

Wetenschapswoensdag recap:

  • De parametrisatie van RED Shift testen we op de kombaan, waar we verschillende testen doen
  • Parametrisatie houdt in: exact weten hoeveel energie je verbruikt en hoeveel energie je binnenhaalt
  • De weerdata en de data die voortkomt uit de parametrisatie bepalen de winnende strategie!

Ben jij benieuwd hoe het de teamleden vergaat en welk technische aspect de volgende keer belicht wordt? Dat kan! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Red News, en volg ons op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram.