NL/ENG


Het is vandaag weer wetenschapswoensdag! De dag waarop wij jullie een stukje wijzer maken over de technische aspecten van ons project. En hoe wij met onze innovatieve systemen de uitdaging aangaan met de toekomst van stedelijke mobiliteit! Deze week data-acquisitie. Tijdens de race is het ontzettend belangrijk om in de gaten te houden hoe RED Shift presteert. Maar hoe doe je dat precies? Data-acquisist Aart vertelt er alles over in deze blog!

Wat houdt DAQ precies in?

Data-acquisitie, in het kort DAQ, voert samen met de deelteams Mechanica en Structureel ontwerp het hele jaar door testen uit. Dit doen we om RED Shift, en haar gedrag, zo goed mogelijk te leren kennen. Ook worden de testen uitgevoerd zodat we er zeker van zijn dat RED Shift echt veilig is en niet uit elkaar valt tijdens de race. Maar Mechanica en Structureel zijn niet de enige disciplines die meewerken aan de auto. Wat dacht je van alle elektrische systemen? DAQ schrijft het programma dat ervoor zorgt dat deze systemen uiteindelijk kunnen communiceren met de zonneauto.

Bergen aan data

Het overgrote deel van de elektronica in de auto hebben wij zelf ontworpen naar onze specifieke wensen, dit moet dus goed in de gaten gehouden worden. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de motor niet te warm wordt. Verder is het ook van belang dat we weten of het stuur nog naar behoren werkt, of dat de coureur tegen problemen aanloopt? Daarnaast monitoren we ook hoeveel energie er nu precies opgewekt wordt door ons zonnepaneel en hoe dit de strategie van onze strateeg zou kunnen beïnvloeden. Kortom; er moet bergen aan data uitgelezen, opgeslagen en verder verwerkt worden!

Hoi, ik ben CELINE!

Eerder is verteld over de CAN-bus. Dit is een informatiesysteem waarmee elk elektronische onderdeel informatie over zichzelf verstuurt. Deze data wordt verzameld door CELINE. Zij vormt een Wi-Fi punt waar DAQ verbinding mee kan maken.

Hoewel veel mensen bij Wi-Fi direct denken aan wireless internet, is Wi-Fi eigenlijk niks anders dan een kabel door de lucht waarmee verschillende signalen verzonden kunnen worden! CELINE heeft dan ook geen internet, maar vormt met DAQ een Local Area Network(LAN). Over ons eigen mini-internet wordt alle CAN-bus informatie gecommuniceerd naar de volgauto ter analyse.

Hoe nu verder?

In een van de volgauto’s van de zonneauto zit DAQ met een server die al deze data ontvangt. De verzonden informatie wordt uitgepakt en de data wordt verwerkt en opgeslagen. Een deel van deze data gaat vervolgens door naar onze strateeg.

Om alle elektronica binnen RED Shift live te kunnen bekijken creëert DAQ een interface waarop de nieuwste data te zien is. Dit wordt bijvoorbeeld weergegeven met behulp van grafieken en tabellen. Daarnaast maken we ook gebruik van hulpmiddelen zoals waarschuwingslampjes zodat kritieke data snel wordt opgevolgd.

DAQ, new and improved!

DAQ en CELINE gaan ondertussen al een flinke tijd samen. CELINE bestaat inmiddels al een aantal edities en data-acquisitie zelfs nog iets langer. Dit jaar is er besloten om het hele DAQ programma over de kop te gooien om veel sneller nieuwe functionaliteit toe te kunnen voegen. Bijvoorbeeld voor het opnieuw afspelen van een test. Ook is het stukken makkelijker conclusies trekken via een goed ingerichte interface dan te moeten graven door een stapel ruwe data. Het DAQ programma is succesvol heringericht en dat betekent dat data-acquisitie klaar is voor de race!

Wetenschapswoensdag recap:

  • Data-acquisitie verzamelt alle data over de zonneauto door communicatie via de CAN-bus
  • Met deze data kan voor een deel ook de racestrategie beïnvloed worden
  • Ons DAQ programma is compleet herschreven dit jaar zodat deze nóg beter met onze CELINE communiceert

Ben jij benieuwd hoe het de teamleden vergaat en welk technische aspect de volgende keer belicht wordt? Dat kan! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Red News, en volg ons op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram.