Maandag:

Briefing Norma en balsa op maat: Deze week staat volledig in het teken van het op maat maken van de kernmaterialen. Kernmaterialen zijn hele lichte materialen die ervoor zorgen dat verschillende lagen carbon op een vaste afstand worden gehouden, waardoor ze heel stijf en sterk worden.Deze materialen moeten exact op maat worden gemaakt, voordat ze verderop in de productie gebruikt kunnen worden. Hiervoor konden wij terecht in de zaagwerkplaats van Norma in Hengelo. De week begon met een briefing, om ervoor te zorgen dat wij onszelf niet verwonden, de machines kapot maken of overlast opleveren voor andere projecten. Vandaag is het gelukt om al het balsahout op maat te zagen.

Dinsdag:

Schuim snijden en nesten: Balsahout wordt gebruikt op plekken waar de krachten te groot zijn voor een nog lichter kernmateriaal. Voor het lichtere kernmateriaal gebruiken wij een schuim. Dit werd op vanochtend bezorgd. Alle stukken zijn eerst afgetekend, waarna ze met een mesje worden uitgesneden. Hierbij is niet alleen de nauwkeurigheid belangrijk, maar ook het snijverlies. Als je willekeurig in de plaat begint te snijden, dan moet zeker de helft van het materiaal worden weggegooid. Er is natuurlijk niet meer materiaal besteld dan strikt noodzakelijk is, dus deze verliezen zijn helemaal niet mogelijk. Om het materiaal zo efficiënt mogelijk te gebruiken, is er in de voorbereiding een ‘nest’ gemaakt. Dit is het positioneren van alle onderdelen in de plaat, wat met speciale software gebeurt. Dit proces noemen we ‘nesten’.

Woensdag:

Foutjes verbeteren en briefing Fokker: Vanmorgen zijn alle gesneden en gezaagde platen gedubbelcheckt. Helaas kwamen we een aantal kleine foutjes tegen, maar gelukkig hebben we dit ook direct op kunnen lossen.

Het produceren van de body (de buitenkant van de auto) zal bij Fokker in Hoogeveen gebeuren. Zij zijn de enige in Nederland die de productiemogelijkheden hebben die voldoen voor onze auto. Dit komt omdat bij Fokker ook enorme composieten onderdelen voor vliegtuigen worden gemaakt. Ook hier is het belangrijk dat het solarteam, de machines en de overige productiewerkzaamheden zo goed mogelijk op elkaar aansluiten en zo min mogelijk schade van elkaar ondervinden. Daarom hadden wij vanmiddag een briefing bij Fokker.

Donderdag:

Afschuinen en infusietest: Er moet carbon over de kernmaterialen heen worden gedrapeerd. Probeer maar eens een doek over de hoek van een schoenendoos heen te vouwen. Zonder kreukels dit lukt niet. De gebruikte materialen zijn gemaakt om heel sterk en stijf te zijn, maar zijn daardoor nog minder flexibel. Als er kreukels in het carbon komen, dan wordt de auto slapper. Om dit probleem op te lossen, zitten er schuine kanten aan de kernmaterialen. Deze afschuiningen zijn vandaag gemaakt. Wil je meer weten over kernmaterialen? Lees dan de aankomende Wetenschapswoensdag van 8 maart!

Om er zeker van te zijn dat de producten die wij infuseren helemaal perfect worden, hebben wij vandaag nog een test gedaan. Even vergeten wat infuseren ook alweer was? Lees dan de blog van mijn mede structureel ontwerper Menno Sytsma van 11 februari 2017.

Vrijdag:

coachgesprek en bezorging: Vandaag werden er veel dingen bezorgd, die nodig zijn voor de productie van onze auto. Ondersteuningen ter grootte van de auto zijn door Meilink gemaakt. Andere onderdelen, waar de echte vorm van de auto op ware grootte in zijn verwerkt, zijn gemaakt en afgewerkt door Nedcam. Heel erg gaaf om dit in het echt te zien! Tot nu toe zagen wij onze auto alleen op het computerscherm. Helaas kan ik hiervan geen foto plaatsen en moeten we nog even wachten tot de ontwerppresentatie op 27 maart!

Bijna ieder teamlid heeft een persoonlijke coach, waarmee je alles kan bespreken waar je tegen aan loopt in het project! Mijn coach is van Thales, met haar spreek ik iedere paar weken af. Vandaag heb ik goed gepraat tijdens een lekkere lunch. Omdat er tijdens de productie weinig tijd is om af te spreken gaf ze mij een klein aandenken mee.