Maandag

Eerste dag bij Fokker.
Ondertussen zijn wij al 5 weken bezig met de productiefase. Mijn werk als mechanisch ontwerper zit er grotendeels op na de mockup fase. Nu draai ik mee als extra paar handen bij de productie van alle structurele delen van de zonneauto. De eerste 4 weken van de productiefase ben ik bij NLR bezig geweest met de productie van alle interne ribben. Hier is alles soepel verlopen en dus heb ik afgelopen week ook nog mee kunnen draaien bij Norma in Hengelo, waar wij de mallen en een aantal onderdelen voor de auto gelamineerd hebben.
Vandaag is er een nieuw deel van de productiefase aangebroken en dus zijn wij begonnen bij Fokker. Op de eerste dag moet er altijd een heleboel uitgepakt, ingericht en uitgedacht worden. Ondanks dat was de eerste dag zeer productief!

Dinsdag

Lamineren, lamineren en nog meer lamineren.
Net als alle andere dagen van de productiefase zijn wij lekker op tijd begonnen. Om 7:15 uur zijn wij gestart met een ochtendoverleg met alle aanwezige teamleden en daarna zijn wij aan de slag gegaan.
Omdat de eerste autoclaafcyclus al op donderdag gepland stond, ben ik deze dag begonnen met het lamineren van het eerste onderdeel dat hier geproduceerd wordt voor onze auto. Wij zijn ‘s avonds tot in de late uurtjes doorgegaan om zoveel mogelijk laagjes koolstofvezel te kunnen lamineren.

Woensdag

Boodschappen doen.
Na een kort nachtje ben ik ‘s ochtends vroeg weer verder gegaan met het maken van het onderdeel dat donderdag de autoclaaf in moest.
Wederom was vandaag weer een dag waarop ik voornamelijk bezig ben geweest met lamineren.
Tussendoor ben ik nog even naar de supermarkt gereden om een flinke hoeveelheid brood en beleg in de slaan, zodat wij met 6 hardwerkende jongens weer 2 dagen vooruit kunnen.

Donderdag

Eerste product in de autoclaaf bij Fokker.
De eerste autoclaafcyclus stond vandaag gepland om 12:30 uur. Het pakket stond rond 9.00 uur echter al klaar na een succesvolle vacuümtest. Het pakket is dus een paar uur eerder begonnen aan de autoclaafcyclus.
Halverwege de dag hebben wij dit onderdeel kunnen lossen van de mal en kon het direct naar de verspaner. Onze teamleider Olivier en technisch manager Lars kwamen langs om wat spullen af te leveren en zij hebben het onderdeel direct na het lossen meegenomen naar de verspaner.
Na het 1e product was er geen tijd voor pauze, want de 2e autoclaafcyclus stond al gepland op vrijdag. Het doel van de donderdag was om van de 3 pakketten, die in deze autoclaafcyclus moeten, klaar te hebben onder vacuüm. Op die manier hebben wij voldoende marge om het beschikbare tijdslot voor de autoclaafcyclus te halen. Wederom zijn wij wel tot laat in de avond doorgegaan om dit te halen.

Vrijdag

Tweede autoclaafcyclus.
Vandaag is de dag dat de mallen voor de complete auto voor de eerste keer de autoclaaf in gaan. Dit was best een spannend moment.
Wij zijn de ochtend nog bezig geweest met het afmaken van het 3e pakket en vacuümtesten op alle 3 de pakketten. Om 14:00 uur waren wij klaar om de pakketten in de autoclaaf te zetten. Hierbij hebben wij veel hulp gekregen van de medewerkers bij Fokker. Na het starten van de autoclaafcyclus is 1 teamlid in de controleruimte gebleven en zijn wij met de rest op gaan ruimen. Na het avondeten zijn wij een paar uur naar ons overnachtingsadres bij de opa & oma van Edward gegaan. Om 23:00 uur waren wij weer bij Fokker om de pakketten uit de autoclaaf te halen. Dat was de afsluiting en het hoogtepunt van deze week!