meshenMaandag
Mijn voornaamste bezigheid is het aerodynamisch ontwerp. (Meer weten over aerodynamica?)
Deze ochtend was ik voornamelijk bezig met het analyseren van de resultaten van berekeningen die over het weekend zijn uitgevoerd. Deze berekeningen noemen we ook wel “meshen”.

maandagEen korte onderbreking op deze dag was het verplaatsen van onze zonneauto van 2013, The Red Engine. Deze auto staat normaal gesproken in de Spiegel, één van de universiteitsgebouwen op de UT. Deze week bezocht The Red Engine echter de InfraTech beurs. Daarom moest de auto in onze trailer gezet worden. Het was wel een beetje krap.

Om te zorgen dat de auto straks op tijd af is voor de race, zijn er binnen het solarteam een hoop deadlines; zo ook voor aerodynamica. Dit brengt soms lange dagen met zich mee. Maandag avond was een lange avond, na samen met een aantal teamleden gegeten te hebben, zijn we verder gegaan met het ontwerp van de auto.

dinsdagDinsdag
Vandaag stond The Red Engine op InfraTech 2017 in Ahoy Rotterdam, de grootste beurs op het gebied van infrastructuur en innovatie. Solar Team Twente trok een hoop bekijks bij de ingang van deze beurs. Ook werden er nieuwe contacten gelegd met toekomstige partners.

woensdagWoensdag
Naast de aerodynamica ben ik ook verantwoordelijk voor de race strategie. Dit houdt onder andere in dat ik een model opstel om straks in Australië de optimale snelheid voor onze auto te kunnen berekenen. Deze snelheid is onder andere afhankelijk van het weer, de concurrentie en het uitgavenpatroon van onze auto. Woensdag had ik afspraken met partners die ons met dat laatste helpen.

’s Ochtends kregen we bezoek van de RDW waar Solar Team Twente al meerdere edities op de Kombaan in Lelystad de auto parametriseert. ‘s Middags had ik samen met Nicole een afspraak met een nieuwe partner, The Backbone. The Backbone gaat ons onder andere helpen op het gebied van Data Analytics.

whatsapp-image-2017-01-20-at-14-00-08Donderdag
Donderdag bestond voor mij voornamelijk uit programmeren, modelleren en simuleren. Eigenlijk mijn voornaamste taak als aerodynamicus en strateeg. In de middag nam ik samen met Aart, verantwoordelijk voor de data-acquisitie van de auto, deel aan een teleconferentie met Ordina. In samenwerking met Ordina hebben wij de vorige editie een “Point Of Interest (POI)-map” gemaakt. Op deze dynamische kaart worden tijdens de race alle interessante punten, denk aan control-stops, veeroosters en potentiële kampeerplekken, weergegeven en bijgehouden. Daarmee vormt de POI-map een belangrijk deel van onze strategie.

’s Avonds hebben we onze voortgang aan oud-teamleden gepresenteerd tijdens de wekelijkse begeleidingsavond. Hier delen oud-teamleden vaak hun ervaringen en geven ze ons nuttige feedback over het ontwerp.

whatsapp-image-2016-12-28-at-11-47-23Vrijdag
Het aerodynamisch ontwerp loopt binnenkort ten einde. Na een ochtend druk bezig geweest te zijn met de laatste details hebben we in de middag het resultaat van ons harde werken aan de rest van het team gepresenteerd. Tot slot hebben we de week met z’n allen gezellig afgesloten met een drankje tijdens de wekelijkse VriMiBo. Hoe de auto er precies uitgaat zien, blijft natuurlijk nog even geheim tot de ontwerppresentatie op 27 maart.