RED Shift is alweer drie weken geleden aangekomen in Australië en we zitten inmiddels in de detailleringsfase van de testfase. Van negen uur ‘s ochtends tot negen uur ‘s avonds werken wij hier op de Charles Darwin University om alles klaar te krijgen voor de race die over twee weken start (8 tot 15 oktober). In deze blog beschrijven we waar we in de laatste week nog mee bezig zijn! Lees en bekijk de activiteiten hieronder.

1. Polijsten

De auto is in Nederland gespoten. Dit geeft een grotere luchtweerstand doordat er hele kleine onregelmatigheden in de gespoten verf zitten. Gelukkig kunnen we dit goed op lossen door RED Shift te polijsten. We zijn hier in totaal een aantal dagen mee bezig, want we willen natuurlijk wel dat het voorzichtig gedaan wordt!

2. Parametrisatie

De prestaties van de auto worden bepaald door verschillende parameters. Voorbeelden hiervan zijn de inkomsten van het zonnepaneel, maar ook de rolweerstand of de luchtweerstand. Op alle technische gebieden worden deze bepaald gedurende de parametrisatie, zodat onze strateeg tijdens de race precies weet hoe onze auto presteert onder verschillende omstandigheden. Op de foto hieronder zie je Julian in de schaduw kijken naar de inkomsten van het paneel. Dit moesten we afgelopen vrijdag tussen zonsopgang en zonsondergang de hele dag bijhouden om precies te weten hoe ons zonnepaneel reageert bij de bepaalde zonne-intensiteit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Uitlijnen

Tijdens het testen hebben we verschillende configuraties getest. Aan de hand van deze testen wordt alles zo optimaal mogelijk afgesteld. Daarom moesten deze week ook de laatste uitlijningen worden gedaan met RED Shift zodat de banden zo min mogelijk rolweerstand ondervinden tijdens de race.

Jérôme Wassenaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Testen 

De laatste testen worden gedaan. De auto wordt hier in Australië getest onder de andere temperaturen. We kijken hier hoe de auto reageert op de Australische temperaturen. Ook voor de coureur is het extra belangrijk. Kan de coureur de flinke hitte aan in de auto na de coureurstraining die hij/zij gehad heeft? Vanaf zaterdag 23 september zijn wij weer gaan testen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Auto’s wrappen

Tijdens de race willen we zoveel mogelijk rood uitstralen. Daarom wrappen wij de auto’s in het konvooi voor de race helemaal rood. Zie hier het resultaat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Mediastrategie voor de race

Voor de race wordt een mediastrategie uitgedacht. Wat doe je bij welke scenario’s? Hoe kunnen we het verhaal zo goed mogelijk overbrengen op onze volgers? Een van de grote uitdagingen is bijvoorbeeld het internet in de outback. Op de weg van Darwin naar Adelaide is maar weinig bereik. Hoe zorg je er voor dat je toch je verhaal over kunt brengen? Daarnaast hebben we dit jaar de NOS en de VPRO mee naar Australië! Tijdens de race zijn we elke dag te zien op NPO 1 direct na het 8-uur journaal. Daarnaast zijn we ook nog elke dag te zien na Pauw om 23:30.

Ooms Photography

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Protocollen aanscherpen

Tijdens de race rijden we met een konvooi van 11 auto’s van Darwin naar Adelaide. Om de race veilig te verlopen is een goede communicatie vereist. Hiervoor zijn protocollen gemaakt. Tijdens de racesimulatie hebben we de protocollen al eens uitgevoerd. Deze moeten hier in Australië ook nog zeker goed geoefend worden. Daarom doen we volgende week nog een keer een racesimulatie!

Ooms Photography

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Op 8 oktober 2017 begint de Bridgestone World Solar Challenge. Volg ons via Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van al het nieuws voor en tijdens de race! Je kunt ons ook volgen na het NOS journaal op NPO1 in het progamma ‘Oranje Boven, Down Under’. Later op de avond na het late NOS journaal om 22:30 zijn we nogmaals te zien op NPO1.