Tijdens beurzen en evenementen krijgen wij regelmatig de vraag of er onderdelen gebruikt worden van de vorige zonneauto, The RED Engine (2013). “Kun je het binnenwerk van de auto niet gewoon aanpassen?” of “waarom bouwen jullie toch elke editie een compleet nieuwe auto?“

Reglementen
De reglementen vanuit de Bridgestone World Solar Challenge veranderen per editie. Veranderingen in de afgelopen 10 jaar zijn bijvoorbeeld dat het voertuig  van drie wielen (2011) naar vier wielen (2013) is gegaan. Ook de zithoogte, de houding van de coureur (liggend naar zittend) en het toegestane oppervlakte van de zonnecellen is aangepast.

Een voorbeeld van een praktische aanpassing in het reglement van 2015, is het bijladen van de accu na de racedag. In 2013 was het toegestaan om een zonnige plek op te zoeken om de zonnepanelen in te plaatsen. Bij deze editie is dit ook toegestaan, maar het paneel moet wel binnen de toegestane afmetingen van de auto blijven: 4500X1800X2200 millimeter. Dit betekent dat de bovenpaneel van de auto (waar het zonnepaneel inzit) gekanteld mag worden richting de zon, maar niet meters verderop gezet mag worden.

Verbeterpunten en aanbevelingen
Uit de evaluatie van de vorige zonneauto zijn verbeterpunten meegenomen, oud-teamleden hebben de knowhow en ervaring maar ook het praktische inzicht om het solarteam verder te helpen naar de top. Er zijn testen en simulaties uitgevoerd, daarbij is de centrale vraag: wat kan er beter en waar valt de winst te halen? In de ontwerpfase hebben teamleden intensief contact gehad met oud-teamleden om jarenlange ontwikkeling, kennis en inzicht met elkaar te delen.

Technologische innovaties
Sinds de vorige race in Australië, twee jaar geleden, zijn er technologische ontwikkelingen geweest die zijn toegepast in de zonneauto. Dit draagt bij aan een effectievere racestrategie. Nieuwere, sterkere en lichtere materialen worden gebruikt zoals krachtigere zonnecellen en beter laminaat. Op deze manier is de auto technologisch gezien een stap hoger gebracht.

Maatwerk
De belangrijkste redenen voor  een nieuwe zonneauto en nieuwe onderdelen, zijn de vernieuwde reglementen vanuit de Bridgestone World Solar Challenge, technologische innovaties maar ook verbeterpunten en aanbevelingen vanuit het vorige team. Daarnaast is iedere zonneauto uniek en zijn de onderdelen ook uniek: materialen en onderdelen zijn lichter en efficiënter geworden maar ook zijn de maten van onderdelen  afwijkend. Het solarteam wil iedere kans van verbetering oppakken: alles is gericht op het winnen van de Bridgestone World Solar Challenge 2015!   

Tien jaar Solar Team Twente
Aanpassing in het reglement maar ook technologische innovaties  en ontwikkelingen zorgen voor verschillen in tien jaar Solar Team Twente!

SolUTra

SolUtra (2005)

Red One JérômeWassenaar

Red One (2015)

Eerste zonneauto van Solar Team Twente Zesde zonneauto van Solar Team Twente
Lengte  5000mm, breedte 1800mm, hoogte 800mm
Lighouding
Lengte 4500mm, breedte 1800mm, hoogte 1100mm
Zithouding
Massa:  210 kg Massa: 149kg (± 30% lichter)
3 wielen ( 2 voor, 1 achter) 4 wielen
Zonnepaneel: 9m2 Gallium-Arsenide Zonnepaneel: 6m2, silicium zonnecellen
Accu: Lithium Ion cellen, 30 kg Lithium-ion accupack: 20kg
Topsnelheid: 125 km/h Nader bekend gemaakt
Plek: 9e als beste nieuwkomer Plek: 1e natuurlijk! 😉

 Foto Red One: Jérôme Wassenaar