stuurtjeIn navolging van ons vorige technische detail wat we hebben prijsgegeven, zullen we in dit artikel verder ingaan op het sturen van onze zonneauto. Alle vier wielen kunnen aangestuurd worden, maar hoe gaat dat nu in zijn werking? Jeroen Houwers, teamlid uit 2011, legt het uit.

Jeroen, wat heb jij te maken met het stuursysteem van Red One?
“In 2011 hebben we een volledig nieuw stuursysteem ontwikkeld. In het stuursysteem van de zonneauto uit 2009 zat te veel speling. Dit probleem hebben we in 2011 verholpen door gebruik te maken van 2 trekkabels en een katrolsysteem.  Door het spannen van de 2 kabels kun je de speling wegnemen. Het stuursysteem van The RED Engine uit 2013 is daarop doorontwikkeld en nu, weer een editie verder, hebben we een soortgelijke inrichting. Ik heb wederom het minimalistische stuurtje gemaakt.“

Wat zijn de verbeterslagen ten opzichte van 2011 en 2013?
Jeroen: “Het systeem is iedere editie lichter geworden. Erg belangrijk, gezien het feit dat ieder onderdeel en iedere gram telt.  In 2013 is er al veel overtollig materiaal verwijderd. In 2015 moesten we het systeem iets anders inrichten omdat de auto nu natuurlijk asymmetrisch is en het stuurtje dus niet in het midden maar aan de rechterkant zit”

En wat is er zo uniek aan het stuursysteem van Red One?
“Wij zijn het enige team dat een katrolsysteem met trekkabels gebruikt. Veel andere deelnemende zonneauto’s hebben een stuurstang met een tandwielsysteem. Het probleem hierbij is dat je veel speling tussen de onderdelen hebt. En daardoor is de auto lastiger onder controle te houden bij zijwind.”

Worden alle vier wielen van Red One met het stuurtje aangestuurd?
Jeroen: “Nee, alleen de voorwielen. De achterwielen worden aangestuurd vanuit de DMU, de auto achter de zonneauto. Vanuit hier kunnen zij de achterwielaansturing aan- of uitzetten.”

Het stuurtje heeft wat weg van een gamecontroller. Wat kan er nog meer aangestuurd worden?
“De coureur kan onder andere ‘gas geven’, regeneratief remmen en de zonneauto in de manuele of cruise control stand zetten. Daarnaast is het stuurtje de spil in de communicatie tussen de zonneauto en de DMU. Het simplistische stuurtje is dus hét onderdeel waarmee de coureur invloed kan uitoefenen.”

Wist je dat Jeroen Houwers pas net een paar dagen bij ons Down Under is? De teller van het aantal teamleden staat nu op 26. Tot aan de race komen er dus nog 11 teamleden bij!