Atoomnummer 13, ‘Al’ in het periodiek systeem en een smeltpunt van 933 Kelvin. Op deze manier klinkt het wellicht niet erg flitsend, maar in het dagelijks leven is het veel voorkomend: een blikje frisdrank, rolluiken, een tuinset maar ook hoogspanningskabels en zelfs deodorant(!) zijn er (tot een bepaalde mate) van gemaakt: aluminium.

Aluminium heeft een relatief laag gewicht met een hoge sterkte, dit zijn gunstige materiaaleigenschappen voor de onderdelen van de zonneauto. Gewichtreductie is van groot belang voor de racestrategie: een lichtere auto verbruikt immers minder energie. Om de zonneauto zo licht mogelijk te houden, zijn veel onderdelen van aluminium gemaakt.

Verspaande onderdelen zonneauto
bracketVoorbeelden van aluminium onderdelen zijn de velgen, (rem)brackets en onderdelen voor het stuursysteem. Unieke onderdelen voor de zonneauto die niet verkrijgbaar zijn, worden specifiek ontworpen voor de zonneauto. Krachtberekeningen, 3D-tekeningen en maattoleranties  gaan vooraf aan het productieproces. Teamleden Jelle en Erwin ontwierpen onderdelen, zo ook alle brackets. Deze zorgen onder andere voor de verbinding tussen metalen onderdelen en de carbon onderdelen van de zonneauto.

Aluminium verspanen
aluminiumDe aluminium onderdelen zijn uit een groter blok aluminium verspaand, dit is een bewerkingsmethode waarbij bijvoorbeeld een blok aluminium (CNC-)gefreesd wordt tot de gewenste vorm. De freesmachine is computergestuurd en wordt met koelvloeistof gekoeld om de wrijvingswarmte te verminderen. Breumaf heeft de brackets van de zonneauto verspaand en PM-AEROTEC heeft de velgen van de zonneauto verspaand. Voor de productie van de zonneauto zijn er verschillende soorten aluminium gebruikt, uiteenlopend in gewicht maar ook in ‘sterkte’. Welk soort aluminium voor het onderdeel geschikt is, hangt af  van het doeleinde van het onderdeel. Wil je meer weten over aluminium? Kijk dan het filmpje. Hierin vertelt een grappige professor over de basics van aluminium en hij doet een cool proefje met vuur.