Na de zenuwslopende strijd in 2015 om de Bridgestone World Solar Challenge te winnen hebben wij de 2de plaats van de Challengerklasse bemachtigd. Met de twee andere Nederlandse teams aan kop van van de Challenger Klasse en de Cruiserklasse hebben wij als Nederland de rest van de wereld verslagen. Dit jaar is het thema van de Bridgestone World Solar Challenge dan ook: Take On The Dutch. Hiermee roept de organisatie de rest van de wereld op om het op te nemen tegen Nederland. Wij als Nederland strijden tegen de beste universiteiten in de wereld en weten toch de beste zonneauto’s te bouwen. In deze blog beschrijven wij waarom wij denken dat Nederland voorop ligt in de ontwikkeling van zonneauto’s en waarom we toch wel erg trots mogen zijn op ons koude kikkerlandje.

Talentontwikkeling en techniek

Het begint bij ons zelf als studenten. Onze zonneauto wordt ontwikkeld door de drie verschillende onderwijslagen. MBO, HBO en Universitaire studenten dragen hun steentje bij aan de ontwikkeling van onze zonneauto’s. De onderwijsinstellingen: ROC van Twente, Saxion Hogeschool en Universiteit Twente investeren op deze manier in ons project.  De Regio Twente is een plek waar talentontwikkeling en techniek centraal staat. Studenten worden gestimuleerd om te innoveren en om de grenzen van de techniek te verleggen. Deze stimulatie komt niet alleen vanuit de onderwijsinstellingen, maar ook vanuit de bedrijven en studenten in Twente. Toch hebben we de vraag nu nog niet beantwoord. Deelnemende teams komen van topuniversiteiten over de hele wereld, zoals Stanford University, Harvard University in Cambridge en zelfs de beste universiteit ter wereld namelijk het Massachusetts Institute of Technology. (MIT). Zelfs deze teams worden met de grond gelijk gemaakt door de Nederlandse solarteams (resultaten Bridgestone World Solar Challenge 2015). Kwalitatief sterke onderwijsinstellingen en een cultuur waarin talentontwikkeling en techniek centraal staat zijn hierbij in onze ogen zeker essentieel, maar er moet meer zijn wat de Nederlandse teams zo goed laat presteren.

Onderwijscultuur

Wij denken dat ons geografische voordeel deels zit in de onderwijs cultuur. Studentenactivisme, waarbij studenten hun studie voor een bepaalde periode stilzetten om zichzelf te ontwikkelen wordt gestimuleerd door de overheid en de onderwijsinstanties. Dit zorgt ervoor dat wij als teamleden van Solar Team Twente zonder problemen konden stoppen met onze studie om de beste zonneauto ter wereld te gaan bouwen. In tegenstelling tot andere teams werken wij met met het gehele team full-time aan het project. Voor het ontwikkelen van een zonneauto heb je de tijd en de mankracht zeker nodig. Ook is de interne communicatie een stuk soepeler wanneer je met zijn allen maar één hoofdbezigheid hebt en iedereen die als 1ste prioriteit heeft.

Vergevorderde Kenniseconomie

Als Nederlands team hebben we de mogelijkheid om partnerschappen te sluiten met de beste bedrijven en instellingen. Deze bedrijven bieden de beste materialen en kennis om zonneauto’s efficiënter te maken. Zo is elk stukje techniek in onze auto een stukje Hightech. Dit komt door de vergevorderde kenniseconomie in Nederland. Het behouden van de welvaart en sociaal welzijn in Nederland is deels afhankelijk van vernieuwingen die vaak gebaseerd zijn op kennis. Nederland concurreert op internationaal gebied in hoge mate op basis van innovatievermogen en kennisintensiteit in de vorm van processen, diensten en goederen. Dit geeft ons als team de mogelijkheid om de beste partners aan ons te sluiten.

Gijs Versteeg

Assertiviteit

Nederlanders hebben over het algemeen een hoge mate aan assertiviteit. We ondernemen graag actie en nemen vaak initiatief. Als voorbeeld: ons team wordt compleet gerund door studenten en heeft haar eigen management bestaande uit studenten. Ook het geld en de partnerships worden door de studenten zelf geregeld. Er zijn verschillende commissies die het management controleert, maar de verantwoordelijkheid ligt bij het team zelf. We worden gestimuleerd om zelf actie te ondernemen en op alle gebieden: management, communicatie en techniek de grenzen te verleggen. Het vertrouwen van onze partners en ambassadeurs motiveert ons om het beste uit ons zelf te halen en elke uitdaging vol vertrouwen aan te gaan.

Duurzaamheid op de agenda

Nederland ziet het belang van het ontwikkelen van zonneauto’s in. Dit komt deels doordat het onderwerp ‘duurzaam beleid’ al jaren hoog op de agenda staat. Dit gegeven zorgt ervoor dat veel partnerschappen worden gesloten doordat er maatschappelijk belang wordt ingezien.  Ook willen ze dat alle kolencentrales dichtgaan en dat de belastingdruk van arbeid verschuift naar vervuiling en het gebruik van grondstoffen. Een duurzame infrastructuur, dat is het doel. Doordat het onderwerp veel wordt belicht in de politiek, gaat er veel aandacht uit naar het onderwerp. Wat voor gevolgen hebben milieuvervuiling nou eigenlijk? En wat kunnen we doen om ons eigen steentje bij te dragen? Dit zijn onderwerpen die dagelijks voorbijkomen op Nederlandse mediakanalen. Door het belang van duurzaam beleid in te zien, opereren veel bedrijven op duurzaam gebied. Nederland heeft het grootste MVO netwerk van Europa met een bijdrage van 20% op het totaal aantal MVO’s (10.000).

Wij denken dus dat de omstandigheden in Nederland en Twente bijdragen aan het ontwikkelen van de beste zonneauto’s ter wereld. Wat denk jij  hierover? Ben je het er mee eens? Of denk jij dat jij weet hoe het kan? Laat het ons weten!


Volg ons verhaal van de Bridgestone World Solar Challenge op Facebook, Instagram en Twitter en kijk vanavond na het acht uur journaal of na het late journaal naar het programma “Oranje Boven, Down Under” op NPO1