Toen Red One eind juni aan het publiek werd onthuld, stond iedereen te kijken van de keuze voor een asymmetrische auto met drie wielkappen. Dat was een van de grote wijzigingen ten opzichte van de voorganger, The RED Engine. Hier blijft het echter niet bij; onder de spreekwoordelijke motorkap huist nog een verrassing; vier sturende wielen.

bron: www.hsomerville.com

Eerste keer voor Solar Team Twente
Een normale auto stuurt met de twee voorwielen, maar Solar Team Twente zou zichzelf niet zijn als ze daarop niet wat anders kan bedenken: vier sturende wielen! Red One is de eerste zonneauto in de geschiedenis van Solar Team Twente die beschikt over de zogenaamde vierwielsturing.

Wat is vierwielsturing?
Op het moment dat er een scherpe bocht aan zit te komen, kan de coureur de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen draaien. Op deze manier wordt de draaicirkel van Red One, die normaal 24 meter is, verkleind tot 16 meter.

Jelle Wouda ©Jerome Wassenaar (853x1280)De redenen
Mechanicus Jelle Wouda vertelt waarom Red One vierwielsturing heeft: “Van de jongens van aerodynamica kregen wij de opdracht om de stuuruitslag zo klein mogelijk te maken, zodat de wielkappen smal konden blijven. Nadat we dit hadden uitgewerkt, vonden we de wielkappen toch nog te breed en hebben we besloten om de achterwielen ook te laten sturen. Op deze manier haalden we met smalle wielkappen toch de draaicirkel van 16 meter, die opgelegd is door de organisatie. Door dit slim te ontwerpen en toe te passen in de auto weegt het hele systeem minder dan een kilo.”

Waarom niet in alle personenauto’s?
In het verleden is gebleken dat achterwielsturing erg duur is om in consumentenauto’s te verwerken, daarom is het (nog) niet normaal dat het in elke auto’s zit. Een gewone personenauto heeft qua aerodynamica geen voordeel van vierwielsturing. Het wordt vooral bij sportauto’s gebruikt zodat ze een betere massabalans hebben, wanneer ze bocht nemen op hoge snelheid.

Nog 18 dagen tot de race

Zondag 18 oktober gaat de Bridgestone World Solar Challenge van start. Volg het team in de voorbereidingen voor en tijdens de challenge via Facebook, Twitter, Instagram, de nieuwsbrief Red News én natuurlijk de website.