Door Robin Haandrikman

Door Robin Haandrikman

Een aantal weken terug was het eindelijk zover; vrijdag 26 juni presenteerden we onze nieuwe zonneauto, Red One! Dit was voor ons een dag waarop alles samen kwam; zowel alles voor het openbare Out of the Box festival, als de bouw van de auto moest voor die dag rond zijn. We kregen gedurende dag veel positieve en hartverwarmende reacties van partners, familie, vrienden en publiek van het Out of the Box Festival. Het was een dag waar ik met een dikke glimlach aan terug denk.

Teamshaping

Good Work Personnel Development 2015De week na de autopresentatie stonden ik en mijn teamgenoten voor een nieuwe uitdaging; teamshaping van Good Work Personnel Devolopment. We vertrokken naar Ossendrecht voor 2 intensieve dagen om een ‘high performance team’ te worden. Gedurende deze dagen werd het belang van het proces, samenwerking en rolverdeling binnen een team benadrukt. Van een leidinggevende rol tot omgevingsbewustheid, alles kwam aan bod. Dit werd gedaan aan de hand van verschillende uitdagende opdrachten die we als team moesten voltooien. Hier zijn wij gezamenlijk met een traan en een glimlach sterker uitgekomen. Bij de teamshaping hebben wij de juiste handvatten gekregen om het team gezamenlijk klaar te stomen voor de race in Australië.

Testen in Nederland

Met nog 5 weken in Nederland te gaan begint de race erg dichtbij te komen. Rond 20 augustus vertrekt onze zonneauto richting Australië, maar daarvóór wordt er nog volop getest. Dit doen we om de veiligheid van de coureur te kunnen garanderen. Het rijden in een zelfgebouwde auto neemt de nodige risico’s met zich mee. Onze auto heeft wel een veilige coureursbox met topmateriaal van TenCate en een rollbar (buizen frame die de coureur beschermt wanneer de auto over de kop slaat), maar is bijvoorbeeld niet voorzien van een airbag. Wij willen de veiligheid van de coureur 100% kunnen garanderen. Hoe doen we dit? Door middel van een goed doordacht testplan.

Robin Haandrikman door Jerome WassenaarDe auto wordt stap voor stap getest. Na de testen in februari met de testauto is de auto mechanisch al goedgekeurd. De focus ligt nu vooral bij het elektrisch systeem. Om dit goed te testen beginnen we zo klein mogelijk. Door de deelsystemen te testen komen we minder problemen tegen wanneer alle onderdelen gezamenlijk worden getest.

Een extra stap die we nemen in de testfase is het parametriseren van de auto. Dit houdt in dat we de auto door en door willen leren kennen: wat is de luchtweerstand, wat is de rolweerstand, hoeveel energie halen we binnen? Al die vragen kunnen we beantwoorden na onze testdagen op de Kombaan in Lelystad. Het RDW biedt ons de mogelijkheid om onze auto zo veilig mogelijk in Australië te laten rijden.

Op naar Australië

JérômeWassenaar (9)Na het testen in Nederland zullen we met het hele team vertrekken richting Australië. Hier zullen we nog 4 weken kunnen testen waarna de race zal beginnen. In Australië worden we ondersteund door maar liefst 7 oud-teamleden, een cameraploeg, fotografen en een aantal extra mensen om de race zo soepel mogelijk te laten verlopen. De droom om wereldkampioen te worden komt steeds dichterbij!

Deze blog is ook te lezen op SAX.nu. Robin & Jelle schrijven regelmatig blogs voor SAX.nu. Meer blogs lees je hier.

Foto’s: Jérôme Wassenaar en Good Work Personnel Development