Solar Team Twente heeft voor de komende editie professionele versterking gevonden in kapitein Peter Korevaar, meteoroloog bij de Joint Meteorologische groep van de Koninklijke Luchtmacht. Het afgelopen jaar heeft het strategieteam Antoni en Wouter gewerkt aan een wiskundig strategiemodel om de optimale racesnelheid te bepalen. Naast het energieverbruik van The RED Engine zijn de zoninkomsten van groot belang. Het weer speelt dus een belangrijke rol tijdens de Bridgestone World Solar Challenge, en een juiste weersvoorspelling maakt een groot verschil. Afgelopen editie is dit wel gebleken, toen het onstuimige weer rond Port Augusta veel teams tot wanhoop dreef en uiteindelijk slechts een klein deel op tijd in Adelaide aankwam.
_VBS9877
“Het is een grote eer dat Peter zich aan zal sluiten bij ons team, met zijn meteorologische kennis en ervaring kan hij een groot verschil maken”, aldus Raceleider Jelle. Solar Team Twente heeft toegang tot gedetailleerde satellietbeelden van de Stuart Highway, de 3000 kilometer lange snelweg van Darwin naar Adelaide. “De interpretatie van deze gegevens is van belang om juiste beslissingen te nemen tijdens de race, en als tijdens een racedag de voorspellingen niet overeenkomen met de werkelijkheid dan willen we snel onze strategie aanpassen. Dit wil zeggen dat we bijvoorbeeld tijdelijk sneller of juist langzamer gaan rijden om uiteindelijk meer zonlicht op te vangen met het zonnepaneel. In overleg met Peter zal dit allemaal een stuk nauwkeuriger en sneller gaan”, aldus Antoni.
_VBS0809
Peter Korevaar zal zich vanavond aansluiten bij het team. Aanstaande zondag zal hij plaats nemen naast Antoni in de DMU (Decision Making Unit), met goed zicht op zowel het strategiemodel en natuurlijk het weer. Van een eerste kennismaking is echter geen sprake, er is het afgelopen jaar namelijk nauw samengewerkt om het weersysteem snel en betrouwbaar te maken.