De afgelopen twee weken zat ik dagelijks op de bestuurdersstoel van onze Ford Transit. Dit was de afgelopen twee weken, en is de komende tijd een eersterangs plek met uitzicht op The RED Engine. Dagelijks zijn we met 4 à 5 man onze zonneauto aan het testen. We rijden met onze bus als volgauto achter The RED engine aan om deze aan te sturen en alle systemen nauwlettend in de gaten te kunnen houden.

Tijdens de testen met de mock-up hebben we al gezien dat het mechanische en elektronische systeem op zichzelf goed functioneerde. Het verschil met de testen van de mock-up is dat we nu een complete auto hebben, met een carbon monocoque. Ten opzichte van de mock-up heeft de auto naast het mechanische en elektrisch systeem dus ook een carbon structuur. Deze vormt de aerodynamische buitenschil van de auto en neemt daarnaast de krachten op die op de auto werken.

Tijdens de testen hebben we ons de afgelopen twee weken vooral op twee dingen gefocust: de auto en de coureurs. The RED Engine moet, net als de mock-up, perfect functioneren. We maken vele kilometers om te kijken hoe de auto zich gedraagt nu daadwerkelijk alle onderdelen bij elkaar gekomen zijn. De testen zijn tot nu toe veelbelovend. Het is prachtig om te zien hoe een jaar werk van 16 mensen nu echt samenkomt. Het filmpje op de site dat de auto ruim 100 kilometer per uur rijdt is hiervan een prachtig voorbeeld.

Het testen is daarnaast ook een perfecte training voor onze coureurs. Het is namelijk wel even wennen om in een zonneauto te rijden. De coureurs moeten extra gefocust zijn, door het lage gewicht van de auto is deze extra gevoelig voor de wind. Daarnaast moeten de coureurs ook nog eens heel goed op de auto letten, omdat je als bestuurder het best kan voelen, horen of zien of er iets raars aan de hand is met de zonneauto.

Ook voor mijzelf is het rijden in de volgauto een goede training, in Australië zal ik namelijk ook de bestuurder van de volgauto zijn. Op deze manier kan ik goed oefenen met het anticiperen en het houden van de goede afstand tot The RED Engine.

De komende week zullen we ons voornamelijk bezig houden met het parametriseren van The RED Engine. We proberen dan de vraag te beantwoorden hoe goed onze auto eigenlijk echt is. Hoeveel luchtweerstand en rolweerstand heeft de auto? De uitkomsten hiervan gebruiken we om ons strategiemodel perfect te laten werken.

Tom tijdens testen