Ons schaalmodel van de nieuwe zonneauto gaat de windtunnel in! De eerste testen laten zien hoe de luchtstromingen zich om de zonneauto heen bewegen.

Maandag 19 en dinsdag 20 januari 2015 staat het schaalmodel van onze nieuwe zonneauto in de windtunnel van onze partner Stichting Duits Nederlandse Wintunnels (DNW) in Marknesse. Na vijf maanden ontwerpen wordt het nieuwe ontwerp in de windtunnel gezet om te bekijken hoe de wind zich in de praktijk om de zonneauto heen beweegt. “We hebben maanden aan het ontwerp gewerkt en nu zullen we zien waar de theorie afwijkt van de praktijk”, zei Lars van der Aa. Het worden twee spannende dagen waarin duidelijk wordt hoe goed het ontwerp is.

Aerodynamica

Vijf maanden lang hebben Lars, Julian en Coen ontwerpen gemaakt van de nieuwe zonneauto. “Wij hebben met zijn drieën uren en uren en uren aan het ontwerp gewerkt. Het is heel spannend om te zien hoe het ontwerp in de praktijk presteert”, zei Coen. Het aerodynamisch ontwerp is een belangrijk onderdeel voor de zonneauto. “De energie moet zo efficiënt mogelijk omgezet worden, anders hebben we geen kans om te winnen”, vertelt Robin Haandrikman, Technisch Manager. “Wanneer de zonneauto weinig luchtweerstand heeft, blijft er veel energie bespaard”. Het doel voor de jongens van aerodynamica  was om een lagere luchtweerstand te krijgen dan die van The RED Engine, die slechts de luchtweerstand van een a4’tje heeft. In de windtunnel is goed te zien hoe de wind zich in de praktijk om de auto heen beweegt. Aan de hand van de resultaten van de twee dagen gaan de jongens aan de slag om het ontwerp te optimaliseren.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de windtunnel? Via de website en sociale media lees je de meest recente ontwikkelingen.

Aerodynamica ©Jerome Wassenaar_MG_2520 (1280x853)

Foto: Jérôme Wassenaar