Na meer dan een half jaar ontwerpen, voorbereiden en testen was het een paar weken geleden eindelijk zo ver: de productie van de nieuwe zonneauto is van start gegaan!

Tijdens de ontwerpfase heb ik me voornamelijk gericht op het structurele ontwerp van de auto. Dit houdt in dat ik me bezig heb gehouden met het ontwerpen van de interne structuur van de auto, het omzetten van het aerodynamische model in een ultralicht ontwerp van koolstofvezel versterkt kunststof.

Voor mij was het ontwerpen van een constructie met vezelversterkte kunststoffen een hele nieuwe wereld. Een vezel heeft in de lengterichting hele andere eigenschappen dan in de dwarsrichting en het maakt ook nog verschil of je aan de vezel trekt, of dat je deze op druk belast. Daarnaast doet een losse vezel niet zo veel, deze zal eerst gebundeld, geweven en in een hars gebonden moeten worden. Het is dus een heel andere tak van sport dan het ontwerpen met bijvoorbeeld staal of aluminium.

Naast aspecten als materiaalkeuze, ontwerpen van de geometrie en het doorrekenen van de constructie is de productie van composietonderdelen een erg belangrijke factor die de kwaliteit van het product uiteindelijk voor een groot deel zal bepalen. Hierbij zijn voor ons factoren als de oppervlaktekwaliteit, vloeigedrag van de hars, uithardingstemperatuur en druk erg belangrijk.

Voor de bouw van de interne structuur ben ik de afgelopen 4 weken aan het werk geweest bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, het NLR in Marknesse. Hier zijn de faciliteiten aanwezig om alle bovengenoemde productieparameters perfect te controleren. De eerste week begon met het voorbereiden van de mallen en werktafels. Daarnaast was er nog wat voorbereidend werk zoals kernmaterialen verspanen, programmeren van de snijmachine en het snijden van het carbonweefsel. Vervolgens kon het echte lamineerwerk beginnen. De eerste paar dagen zijn we op weg geholpen door oud-teamlid Jeroen, die tijdens het vorige project ook bij het NLR werkzaam is geweest. Hierdoor maakten we een vliegende start en waren na een week hard werken de eerste drie producten al klaar.

Naast het produceren van de interne structuur was er bij het NLR ook de mogelijkheid om een aantal testpanelen te maken, en zo belangrijke data te verzamelen over het materiaal en de productiemethode. Ook is er een trekproef uitgevoerd op een van de grote trekbanken. De resultaten waren verbluffend!

Omdat het te veel tijd zou kosten om elke dag van Enschede naar Marknesse en weer terug te rijden hebben we deze weken doorgebracht in een Bed&Breakfast in Marknesse. Hier hadden we ons mobiele computersysteem opgezet en gekoppeld aan de computers op kantoor, zodat we ook in de late uurtjes nog verder konden werken aan het project.

Uiteindelijk zijn we ontzettend blij met het resultaat dat we bij het NLR bereikt hebben en zijn we een stap dichterbij het bouwen van de beste zonneauto ter wereld! Houd de site in de gaten, want binnenkort zullen er enkele videoblogs van onze weken bij het NLR verschijnen.

Testpaneeltjes
Testpanelen