IMG_0052Gijs Rolff was met de functie ‘structureel’ verantwoordelijk voor het structurele ontwerp van de zonneauto. Nu is hij ‘hoofd techniek’ en dat betekent dat hij verantwoordelijk is voor het rijklaar maken van de zonneauto ná en vóór een testdag.

Zaterdagnacht
01.30 uur zaterdagavond, ‘ik ga eindelijk slapen na een avondje hard doorwerken. De testcrew was om 20.00 uur terug, waarna ik samen met de servicecrew verder kon werken aan de auto. Helaas verliep vanavond niet alles van een leien dakje. Toen ik samen met Mark de canopy (de cockpit, de kap die over de coureur ‘valt’) vast wilde maken op het paneel, kwamen we erachter dat de canopy niet juist aansloot. Waarschijnlijk was er iets kromgetrokken. We konden niet meteen de oorzaak vinden dus besloten verder te gaan met andere taken en de volgende dag, wanneer het paneel op de auto zou liggen, te testen hoe de canopy dan aansloot op het paneel. Wellicht lag daar het probleem.

OverdagIMG_0141
Om 8 uur ben ik opgestaan om snel naar de werkplaats te gaan om het vertrek van het testteam voor te zijn. De canopy aansluiting moest immers nog gerepareerd worden. We hebben met vijf man het paneel op de auto gelegd. En wat bleek: de canopy ging perfect dicht! Als het paneel op de auto ligt, wordt het paneel wat rechter getrokken en zo was het probleem verholpen.

De rest van de dag ben ik bezig geweest met taken waar ik de auto niet voor nodig heb. Een van die taken is het controleren van de bevoorrading van de materialen die nodig zijn voor de zonneauto. Oftewel, ik houd de ‘technische boodschappenlijst’ nauwlettend in de gaten en bepaal wat prioriteit heeft.

Daarna ben ik bezig gegaan met het in elkaar zetten van een verstelbare elleboog ondersteuning voor de coureurs. De coureur moet tijdens het rijden het stuur zo stabiel mogelijk houden, omdat de auto anders gaat slingeren. Dit is een lastige opgave zonder ondersteuning; je moet je spieren dan 4 uur aanspannen. Met de ondersteuning kunnen de armen van de coureur meer ontspannen.’

‘s Avonds
19.00 uur, de testcrew komt terug. ‘Eerst zit ik bij de testcrew om door te spreken wat wel en niet goed ging. Vervolgens ga ik alle storingslijsten af om eventuele storingen op elektrisch en mechanisch gebied op te sporen. Dan plan ik in in wie welke storing gaat repareren en kan ik samen met de servicecrew weer aan de slag!’

Benieuwd hoe het Gijs afgaat tijdens de race? Elke dag zal er een filmpje online komen van de desbetreffende racedag!