Gijs_RolffCarbon carrosserie ontwerpen, werkvoorbereidingen maken en produceren; samen met Mark Laméris was Gijs Rolff verantwoordelijk voor het structurele ontwerp van Red One. Wat heeft Gijs allemaal geleerd tijdens het solarteam en wat waren de uitdagingen die hij is tegengekomen?

Jouw functie was Structureel Ontwerp. Je bent bezig geweest met het ontwerpen van de interne structuur van de auto. Wat was een grote uitdaging tijdens het ontwerpen?
“Het moeilijkste was om met verschillende technische disciplines rekening te houden. Bij structureel ontwerp is het essentieel dat je rekening houdt en continue overlegd met de andere technische deelteams. Het deelteam Aerodynamica wil eigenlijk het structurele ontwerp zo min mogelijk ruimte geven, Mechanica heeft stevige ophangpunten nodig en Elektronica wil ook nog in de auto passen. Zo ben je continue aan het overleggen met iedereen. Samen kom je tot de optimale oplossing.”

Solar Team Twent Gijs Rolff ©Gijs Versteeg

©Gijs Versteeg

Wat was de volgende stap na het ontwerpen van de interne structuur van Red One?
“Nadat de interne structuur is ontworpen en het volledige productieproces is uitgewerkt, zijn de werkvoorbereidingen gemaakt voor de productie. We maakten alle lichtgewicht carbon onderdelen zelf. Mark en ik splitsten ons op; ik was verantwoordelijk voor de mallen van de buitenschil en Mark voor de productie van de interne structuur. Bij Fokker zijn we weer samengekomen, waar de buitenschil is gemaakt en alles is geassembleerd.”

Solar Team Twent Gijs Rolff ©Jérôme Wassenaar

©Jérôme Wassenaar

Met welke taken krijg je te maken tijdens de race als je de functie Structureel Ontwerper hebt?
“Normaal gesproken ben je deel van het serviceteam. Je bent dan verantwoordelijk voor eventuele reparaties en daarnaast zorg je met het serviceteam ervoor dat de zonneauto iedere dag tiptop in orde is. Als serviceteam zorg je er ook voor dat alle zonnestralen worden opgevangen. ‘s Ochtends, ‘s avonds en tijdens control stops wordt het paneel naar de zon gericht. Het is nog een hele onderneming om dit snel en foutloos te doen. Mijn verantwoordelijkheid was om dit in goede banen te leiden.”

Wat was de grootste uitdaging tijdens het solarteam voor jou op het gebied van Structureel Ontwerp?
“De grootste uitdaging heeft er mee te maken dat je met veel verschillende zaken tegelijkertijd bezig bent. Je werkt intensief samen met alle andere deelteams, onderhoud contacten met bedrijven en moet tijdens de productie verantwoording afleggen aan het managementteam. Wat het dus ingewikkeld maakt, is dat je verantwoordelijk bent voor een groot aantal onderdelen. Het is dan belangrijk om het overzicht te bewaren en alles op een rijtje te blijven zetten.”

Wat voor advies geef je aan je opvolger?
“Het is belangrijk de juiste prioriteiten te stellen en jezelf niet te verliezen in de details. Voor een structureel ontwerper is het een aanlokkelijk om ieder structureel onderdeel perfect door te rekenen om zo veel mogelijk gewicht te besparen. De tijd die je hieraan besteed, kan je echter beter besteden aan overleg met aerodynamica om samen tot een nog beter ontwerp te komen. Verbeteringen op aerodynamisch gebied wegen namelijk zwaarder dan gewichtsbesparingen.”

©Gijs Versteeg outback Gijs, Fieke en Robin Lohuis Solar Team Twente

©Gijs Versteeg

Welke kennis, die je hebt opgedaan tijdens het solarteam, verwacht je dat heel waardevol zal zijn in de toekomst?
“Zoals ik al eerder noemde, is het essentieel om met heel veel mensen samen te werken. Ook het samenwerken met grote bedrijven leek voor het solarteam nog een grote stap. Tijdens solarteam heb ik op deze gebieden zo veel ervaring opgedaan dat het allemaal een stuk gemakkelijker gaat.”

Wil je meebouwen aan de nieuwe zonneauto en meestrijden in het wereldkampioenschap zonneracen in Australië? Solliciteer dan nu voor een functie in team 2017 van Solar Team Twente!