Aerodynamica is een belangrijk aspect van de zonneauto. Op cruisesnelheid kost de luchtweerstand meer dan driekwart van de energie om de auto op snelheid te houden. Het is dan ook belangrijk dat de auto de meest optimale vorm heeft; hier hebben Lars, Julian en Coen een half jaar lang aan gewerkt. De vorm van de auto bepaalt een groot deel van de aerodynamica. De productie van de uiteindelijk vorm wordt dan ook met precisie uitgevoerd.

Plug, een afdruk van de zonneauto
De auto wordt eerst in een boven- en een onderbody gesplitst, dit zorgt ervoor dat de auto niet vast komt te zitten in de mal. Om een mal te kunnen maken, is er een plug nodig: van de boven- en onderbody is een plug gefreesd.

Een plug heeft de vorm van de boven- of onderkant van de auto met een aantal flenzen (extra ‘rand’) om het lamineren makkelijker te maken. Over de pluggen worden koolstofvezel matten gelegd waar vervolgens hars in wordt gezogen doormiddel van vacuüm. De mal wordt van de plug gehaald als de hars is uitgehard. In deze negatief van de zonneauto wordt de boven en onderkant van de auto gelamineerd.

Uitdaging van een mal
Red One JérômeWassenaar (9)De mallen worden eerst afgebakken om de juiste stijfheid te krijgen zodat deze in de autoclaaf (oven onder druk) kunnen. Tijdens het afbakken wordt de hars erg zacht, daardoor kan de mal op sommige plekken lichtelijk inzakken waardoor de auto niet meer de optimale aerodynamische vorm krijgt. Solar Team Twente heeft met Meilink groep een malondersteuning ontworpen om ervoor te zorgen dat de mal niet inzakt.

Unieke malondersteuning
De malondersteuning bestaat uit een aantal schotten die in de lengterichting onder de auto doorlopen en meerdere dwarsschotten die in de lengteschotten vallen. Wanneer dit op het onderstel wordt gemonteerd, vormt het een stijf geheel dat de mal gelijkmatig ondersteunt. Bij de malondersteuning is het een uitdaging om materiaal te vinden dat niet kromtrekt en dat bestand is tegen de temperatuur en druk wanneer de mal in de autoclaaf zit. Jongeneel B.V. heeft hiervoor speciale platen geleverd. De malondersteuning is geassembleerd bij Meilink groep. Door de unieke malondersteuning zijn de hoge maatstaven van het aerodynamische ontwerp bereikt. De Red One zal hierdoor door de wind snijden en  Solar Team Twente naar de eerste plaats brengen!

In de vlog hieronder zie je vanaf 2:30 min hoe het lamineren van de pluggen in zijn werk gaat.

Foto: Jérôme Wassenaar

Samen met ons wereldkampioen worden? Draag ook jouw steentje bij via de crowdfundingsactie op 
steunutwente.nl. Koop bijvoorbeeld een unieke Solar Team Twente Boomerang en doe direct mee met de 
#BoomerangChallenge.